söndag 18 november 2007

Jaha, då ska jag försöka mig på det här med att blogga då. Har blivit lite inspirerad senaste tiden och sugen på att skriva. Har faktiskt inte formulerat något i min skalle för jag är lite trött efter en hel dag med tvätt, städning och hundpromenader.

Känner mig fri men inte galen just nu. Var på Globen igår och lyssnade till "A tribute to Queen" med kammarorkester och rockuppsättning. Två brittiska, kvinnliga sångerskor och en manlig samt allas vår svärmorsdröm Anders Ekborg. Här trodde man att det skulle bli rock'n roll och tunggung men istället blev det till största delen "Queen the musical" suck.

Vi letade upp våra platser och på en av stolarna låg ett tävligserbjudande. "skriv ditt namn och få chansen (snarare risken) att vinna biljett till julshowen på globen men CHRISTER SJÖGREN! Jippie! ......Attans...ingen penna! Till vänster om oss satt ett medelålders par och skrev för fullt. "Ursäkta får jag låna din penna när du är klar?" "Ska diu liåna min penne" hävde han ur sig på redig gotländska. Vi satte laddade på tionde raden och tänkte "grymt bra platser; det här blir skitbra". Jag lånade pennan och skrev på papperet. När jag skrivit färdigt lutade jag mig mot gotlänningen och lämnade tillbaka pennan när han sa "bra då kan diu legge mitt papper på liådan också". Tja, tjänster och gentjänster.

Bakom oss satt ett par medelålders damer med glittriga kläder. En julgran ligger i lä jag lovar! Dessa två höll låda när vi kom och under hela konserten! Inte nog med att de babblade...de babblade på den bredaste skånskan i mannaminne! "Serrr u att Andurs Eikborrrg haur en svarrt teshirt piå saj". "Jaaaa, och hon som sjonger nuuuu haur draug av Kattis Ahlstrrröm, seir du de?", "Sei dääärrr, nu haur Andurs en rröud teshirt piå sai". Å de vrålade och tjattrade...

Artisterna började sjunga Bohemian Raphsody, vilket de gjorde riktigt bra och när de kom till ett lugnt parti någonstans i mitten...det var nästan helt tyst... så hördes bred skånska högt åtminstone i den delen av Globen där vi satt. "iuu, det ärrr rrriktigt brau!" Vi hade stått ut hela konserten men nu fick det vara nog. Mitt sällskap vände sig om och hyssjade till dem och de tystnade faktiskt; hör och häpna.

Tänk om vi hade kommit till skott tidigare :o).

På tunnelbanan hem stod ett par och beklagade sig över konserten. Jag gjorde ett inlägg och sade "ja, Anders Ekborg drog ner det hela tyckte jag". "jaha, du var också där...ja, jag blev jättebesviken, jag trodde att Queen skulle spela". Har man full koll då??

Det är alltid kul med musik och sång men konserten blev faktiskt en besvikelse.

Men det kommer fler konserter i framtiden. Min nästa är på lördag 24 nov.

Tack för mig och min första bloggdag.
A-P

Inga kommentarer: