torsdag 10 september 2009

Ja, så var jag här igen. Det ska tydligen gå några "dagar" mellan varje inlägg. Det har mycket sedan sist. Ha jobbat ihärdigt på en brandplats i tre låååånga dagar.. med betoning på långa. Försökt utreda vad som orsakat branden. Vi har skottat i brandmassor, brutit loss väggar, hackat upp golv, slitit i elkablar och stökat. KUL!. Skitigt men kul. Speciellt när man kommer fram till något. Annars är det rätt turbulent på jobbet. Man har bestämt att vi inte ska få ha vår befintliga beredskap kvar. Idag har vi veckoberedskap med möjlighet till vila efter nattjobb. Det går till så att vi jobbar mellan 08.00-16.30 då vi kliver på beredskapen. Blir vi utringda på ett långjobb som sträcker sig in på småtimmarna kl3-4 på morgonen så behöver vi ju rimligtvis sova efter arbetets slut. Då säger myndigheten att vi får betala med egen flextid eller avdrag på lön trrots att det är arbetsgivaren som ser till att vi får för lite sömn. Märkligt.

En annan variant är kliv upp på morgonen 05.30 jobba till 16.30 och direkt startar beredskapen. Du jobbar fram på småtimmarna igen och är tvungen att jobba vidare till kl.16.30 igen. Ingen rdig sömn på 36 timmar! är det rimligt? Vår fackliga representant går i ledningens ledband och är glad att hon har ett jobb där hon slipper vara kriminaltekniker och bara vara facklig (utan att göra nåt). HUUUUUUUUU nej nu ska jag sluta... jagar bara upp mig.

Skrivarkursen började för två veckor sedan och nästa tillfälle är nu på måndag 14/9. Mitt första möte med gruppen är lite kluven. Jag är där för att lära mig skriva och jag upplever att de andra har full koll redan. Vi har en redaktör som är lite snorkig, en liten skånska som är rapp i sitt skrivande, En "Stig Dagerman wanna-be" som sitter med gubbkeps och en intelektuell Frans Kafkabok under armen. Vi är tio elever och tycker inte att jag fattar någonting när hon börjar prata om "besjälning", "Eufeismer", "Parallellism" och annat dravel. Känner mig helt enkelt lite korkad faktiskt men ska ge kursen några gånger till innan jag beslutar mig för att fortsätta eller hoppa av. Det ska ju kännas kul och roligt, inte så där att det känns lite jobbigt att gå dit. Jag hoppas i alla fall att det blir bättre på måndag.

Nej nu måste jag vila lite och inte sitta vid datorn. Är hemma för en ond axel så då är det vila som gäller. Ha en bra helg och du, Katarina, Kul att hitta din kommentar!
/Pia

1 kommentar:

Katarina Thollander sa...

Jag var med om något liknande när jag läste Arkeologi på universitetet. Alla visste allt och jag var en idiot. När jag talade om att arkeologi var ett nytt ämne för mig blev experterna nästan överdrivet hjälpsamma, men det var lite rart det också. En frågade till och med om jag kände till när vikingatiden var... Suck. Hur som så var det en riktigt rolig kurs att gå :)

Med andra ord: sluta inte!!!